اعترافات مردی که گلوی همسرش را برید| فرزندان درخواست قصاص پدر را دارند قتل مسلحانه همسر خیانتکار و معشوقش در ویلا آیا تنهایی و اضطراب باعث سکته مغزی می‌شود؟ آتش سوزی در تالاب هورالعظیم مهار شد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) چگونه یک کوله‌پشتی، کودکان ژاپنی را متحد کرده است؟ عشق به زن متاهل منجر به قتل شد| دستگیری قاتل فراری در مرز کمبود جهانی قلم‌های انسولین‌| هفت میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند انفجار سوپرمارکت در خیابان هدایت مشهد ۲ مجروح بر جای گذاشت (۲۷ تیر ۱۴۰۳) جزییات آتش‌سوزی منطقه خائیز | جرقه‌ای که از مزرعه کشاورزی شروع شد تاثیر منفی گرما بر روی جنین| سکته گرمایی را جدی بگیرید کشف بیش‌از ۱۰ هزار قرص غیرمجاز در غرب مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) کلید اولیه نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد تیم المپیاد زیست شناسی ایران در جهان خوش درخشید + اعضای تیم زمان اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی دبیری آموزش و پرورش اعلام شد اهدای خون بیش از ۲ هزار نفر در روز‌های تاسوعا و عاشورا در خراسان‌رضوی شناسایی و احضار عاملان هتک حرمت روز عاشورا در کرج (۲۷ تیر) نماینده مجلس: ۸۰ درصد دشت های خراسان‌رضوی خشک شده است قرارگرفتن ۵۲۱ فرزند بی‌سرپرست در آغوش خانواده‌های جدید | اجرای کامل طرح «شیرخوارگاه‌های بدون‌ فرزند» در خراسان‌رضوی + فیلم کمبود کدام ویتامین‌ها عوامل سیاهی دور چشم هستند؟ اعلام ۹۶۴ مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی خراسان‌رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۳ + فیلم
سرخط خبرها

تاثیر منفی گرما بر روی جنین| سکته گرمایی را جدی بگیرید

  • کد خبر: ۲۳۹۵۶۱
  • ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
تاثیر منفی گرما بر روی جنین| سکته گرمایی را جدی بگیرید
عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هشدار در مورد گرمازدگی مادران باردار گفت: قرار گرفتن مادر باردار در معرض گرمای شدید می‌تواند بر روی تشکیل ارگان‌های جنین تأثیرات نامطلوبی بگذارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدرضا حبیب‌زاده در رابطه با گرمازدگی در مادران باردار اظهار کرد: هرسال در بازه گرم، از میانه اردیبهشت تا شهریور ما در اورژانس مسائل مرتبط با گرمازدگی را با تناوب بیشتر می‌بینیم. اصولاً زمانی که دمای هوا برای بیشتر از سه روز متوالی بیشتر از ۳۲ درجه سانتیگراد باشد، به این مسئله یک موج گرمایی گفته می‌شود.

حبیب‌زاده بیان کرد: اصولاً گرمازدگی و مسائل مرتبط با آن یک طیف هستند که می‌تواند از یک ورم مختصر در پاها، تا عرق‌سوز شدن شروع و به سمت خستگی گرمایی و سکته گرمایی پیش رود.

وی ادامه داد: سکته گرمایی جزء خطرناک‌ترین اورژانس‌های مرتبط با گرما است و زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن بسیار بالا می‌رود و فرد با کاهش هوشیاری به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کند.

عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بسته به اینکه فرد چه میزان در گرما قرار گرفته، دما و رطوبت هوا چقدر باشد و شرایط جسمانی فرد چگونه است، عوارض، علائم و شدت مسائل مرتبط با گرما در آن متفاوت خواهد بود.

حبیب‌زاده گفت: به طور کلی طیف‌های سنی کودکان، نوزادان، سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای خاص یا مصرف دارو‌های خاص دارند، همچنین افراد کم‌توان ذهنی که نمی‌توانند خود را از محیط گرم خارج کنند، در معرض خطر بیشتر برای گرمازدگی خواهند بود.

وی در زمینه تاثیر گرما بر مادران باردار توضیح داد: در زمان‌های مختلف بارداری تاثیر گرما بر روی فرد بیشتر خواهد بود. هر چه سن بارداری کمتر و ارگان‌های حیاتی جنین تشکیل نشده باشد، قرار گرفتن فرد در معرض گرمای شدید می‌تواند حتی بر روی تشکیل ارگان‌های جنین تأثیرات نامطلوبی بگذارد.

عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در سنین بالاتر حاملگی، یعنی بالای ۲۰ هفته، قرار گرفتن در محیط خیلی گرم به مدت طولانی به‌ویژه وقتی رطوبت هوا زیاد باشد، می‌تواند با خطراتی از جمله افزایش ضربان قلب جنین و مشکلات مربوط به جریان خون جنین برای مادر باردار همراه باشد.

بیشترین تاثیر ناشی از گرمازدگی برای خانم‌های باردار، زمانی است که مادر در یک هوای گرم و مرطوب قرار گیرد.

وی در رابطه با مکانیزم‌های دفاعی بدن هنگام قرار گرفتن در گرما گفت: زمانی که بدن ما در معرض گرمای هوا قرار گیرد، مکانیزم دفاعی برای از دست دادن گرمای بدن شروع به فعالیت می‌کند، مثلا سعی می‌کند از طریق تشعشع، گرما را به محیط برگرداند، راه دوم زمانی است که فرد تعریق می‌کند و این عرق کردن باعث می‌شود بدن با تبخیر خنک شود.

وی ادامه داد: مکانیزم سوم کاهش فعالیت‌هایی است که در بدن به‌عنوان مکانیزم‌های گرمازا از آنان نام می‌بریم و خود بدن به صورت هوشمند و هدفمند سعی می‌کند مکانیزم‌های گرمازای درونی خود را کم کند و کمتر سوخت‌وساز گرمازا در بدن ایجاد کند، چهارمین راه نیز تغییرات رفتار در فرد است، به این معنا که مغز به فرد دستور می‌دهد تا از مکان گرم خود را خارج کند و شرایط را برای تحمل گرما میسر کند.

حبیب‌زاده با اشاره به همراهی رطوبت هوا با گرما افزود: در هوایی که خیلی داغ باشد، مکانیزم تشتشع از کار می‌افتد و بدن نمی‌تواند گرما را به بیرون منتقل کند، زمانی مشکل زیاد می‌شود که رطوبت هوا نیز بالا باشد و در رطوبت بالا، هم تبخیر عرق رخ نمی‌دهد و مکانیزم تعریق هم بی‌اثر می‌شود؛ بنابراین بیشترین تاثیر از اثرات ناشی از گرمازدگی برای خانم‌های باردار، زمانی است که مادر در یک هوای گرم و مرطوب قرار گرفته و فرد وارد علائم حاد گرمازدگی می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان علائم حاد گرمازدگی ادامه داد: در مادران باردار، علائم گرمازدگی با حرارت کمتر و زودتر رخ می‌دهد، سردرد، تهوع، استفراغ، احساس گیجی و خواب‌آلودگی، سیاهی رفتن چشم‌ها از علائم اولیه گرمازدگی بعد از قرار گرفتن مادر باردار در هوای گرم در زمان نه چندان طولانی هست.

وی افزود: مکانیزم‌های دفاعی مادر باردار با افراد طبیعی متفاوت است، مقداری از جریان خون به جفت و جنین می‌رود و باعث می‌شود مکانیزم دفاعی گرمازدگی در آن فعال نباشد، بنابراین توصیه بر این است که مادران باردار برای پیشگیری از گرمازدگی، نکاتی را رعایت کنند.

حبیب‌زاده در رابطه با نکات پیشگیری از گرمازدگی اظهار کرد: این افراد باید تا حد ممکن سعی کنند در ساعاتی که هوا گرم است و بیشترین تابش اشعه آفتاب را داریم، از خانه خارج نشوند و اگرلازم است بیرون بروند، حتما از سایه‌بان استفاده کنند. مصرف مایعات بسیارکمک‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که زمانی که فردی می‌خواهد برای مقابله با گرمازدگی از مایعات استفاده از آب تنها توصیه نمی‌شود، چون باعث می‌شود آب بدن جبران شود، اما املاحی که از طریق تعریق از دست رفته، جبران نشود و این مشکل را دوچندان و فرد را دچار درد عضلانی می‌کند. برای جایگزینی مایعات در فصل گرم، توصیه می‌شود از مجموعه‌ای از املاح مثل نوشابه‌های ورزشی استفاده شود.

وی گفت: استفاده از شربت آبلیمو، بهار نارنج و خاک‌شیر در خانم‌های باردار توصیه می‌شود. به محض بروز کوچک‌ترین علامتی مثل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و گز گز شدن دست و پا که علائم گرمازدگی خفیف است، فرد باید فرد خود را از محیط گرم خارج کند و مصرف مایعات را شروع کند.

عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اگر مادر باردار در محیط گرم دچار کاهش سطح هوشیاری و گیجی شد، نباید به زور او را وادار به نوشیدن مایعات کنیم، زیرا سبب می‌شود مایع به داخل ریه فرد رفته و سبب عفونت ریوی شود، در چنین شرایطی فرد باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود.

حبیب‌زاده بیان کرد: مادران بارداری که مشکلات خاص مثل بیماری فشارخون، کبد و کلیه و قلب دارند باید بیشتر مراقبت کنند و در ساعات گرم بیرون نروند و مصرف مایعات هم داشته باشند.

وی تأکید کرد: با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی و با توجه به اینکه چندسال است اربعین در فصل گرم است و دمای هوا بالا است، توصیه می‌شود کودکان زیر ۷ سال و مادران باردار سفر پیاده را انجام ندهند یا اگر تصمیم به انجام آن دارند، پیاده‌روی خود را در ساعات بعد غروب آفتاب و شب با توالی بسیار کم انجام دهند تا مشکلی ایجاد نشود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->